POPRZEDNI ARTYKUŁNASTĘPNY ARTYKUŁ
Wiele firm wciąż całkiem nieźle radzi sobie nie mając wdrożonego CRMa, ale nie oznacza to, że takie oprogramowanie nie podniosłoby znacząco wyników osiąganych przez taki biznes. W dzisiejszym wpisie wskażemy kilka sygnałów, które świadczą o tym, że CRM jest odpowiednim dla nas rozwiązaniem.
CRM nie jest potrzebny każdej firmie, a największe korzyści osiągną firmy działające w modelu B2B i obsługujące więcej niż kilku klientów. Oczywiście w pozostałych przypadkach wdrożenie również może być zasadne, ale dzisiaj skupimy się na tych, którzy osiągną na wdrożeniu największe korzyści.
Posiadając już kilkunastu klientów, których regularnie obsługujesz nie jesteś w stanie spamiętać wszystkiego co dotyczy spraw z klientami, a arkusze kalkulacyjne i notesy nie są odpowiednim miejscem na to by gromadzić jedną z najważniejszych rzeczy, w naszym biznesie a więc wiedzę o klientach.
W bardzo podstawowej wersji CRMa powinny się znaleźć dane kontaktowe klienta, informacje o produktach i usługach z których korzysta, opisane warunki współpracy oraz historia kontaktów. W bardziej rozbudowanych rozwiązaniach możemy gromadzić informacje o złożonych zamówieniach i etapie ich realizacji, wprowadzać oferty wysłane do klientów.
Gdy w firmie obsługą klienta oraz realizacją jego zamówień zajmuje się jedna i ta sama osoba, to wciąż może sobie lepiej lub gorzej, ale poradzić z arkuszami excela lub innymi prowizorycznymi narzędziami. Jednak jeżeli proces jest bardziej rozbudowany, a dotyczy to już często firm 2-3 osobowych to trudno mi sobie wyobrazić efektywne zarządzanie relacjami z klientami nie mając wspólnej bazy kontaktowej.
Odpowiednio skonfigurowany CRM jest w stanie spiąć w płynny proces wszystkie etapy pozyskania oraz obsługi klienta wraz z realizacją zamówień i projektów. W wielu firmach służy do tego wciąż skrzynka mailowa, ale nie jest to narzędzie optymalne i uniemożliwia wgląd w aktualny etap procesu dyrektorowi sprzedaży lub właścicielowi firmy który, choć nie uczestniczy operacyjnie w realizacji prac to jednak wciąż chce mieć bieżący podgląd na to co się dzieje w firmie.
Jeżeli w Twojej Firmie pracownicy odpowiedzialni na sprzedaż i obsługę klienta często rotują, to CRM jest Tobie bezwzględnie potrzebny. Handlowcy mają największą wiedzę o klientach firm i jeżeli pozwolisz by ta wiedza odchodziła z firmy wraz z pracownikami, to ponosisz znaczne straty, z których możesz sobie nawet nie zdawać sprawy. Nie prowadząc centralnej bazy wiedzy o klientach, tracisz wraz z odejściem pracownika bezpowrotnie wiedzę m.in o prowadzonych szansach sprzedaży, poleceniach czy istotnych informacjach, które mogą spowodować odejście klienta który nie jest zadowolony, a Ty wciąż o tym nie wiesz i nie możesz odpowiednio zareagować.
Nie masz jeszcze konta Inflow CRM? Rozpocznij bezpłatny 14-dniowy test.
Rejestracja zajmuje mniej niż 2 minuty!
INFLOW CRM
Inflow CRM sp. z o.o.
54-611 Wrocław
ul. Stanisławowska 47
Inflow CRM - Stworzony dla niewielkich, ale ambitnych firm