Usługi w abonamencie i panel klienta - studium przypadku

Coraz większą popularność zdobywa model biznesowy oparty o świadczenie usług lub dostarczanie produktów w modelu abonamentowym. Również firmy oferujące dotychczas usługi wykonywane zazwyczaj w ramach indywidualnych ustaleń lub jednorazowych projektów skłaniają się w kierunku świadczenia usług w abonamencie. Daje to wiele korzyści w tym m.in:

  • Przewidywalność przychodu uzyskiwanego na podstawie długoterminowych umów.
  • Możliwość skalowania biznesu.
  • Ułatwienie wdrażania nowych pracowników.
  • Uniezależnienie się od największych klientów którzy decydują o być albo nie być firmy.

Ten model zawitał już do agencji marketingowych, kancelarii prawnych, firm IT i wielu innych. Również wśród klientów Inflow CRM jest wiele firm, które świadczą usługi w modelu powtarzalnych płatności. Jeden z nich zwrócił się do nas z zapytaniem o możliwość dostosowania systemu do jego rosnących potrzeb. Jako że przypadek ten jest dosyć powszechny wśród firm świadczących usługi abonamentowe postanowiliśmy opisać go na naszym blogu.

Z jakim problemem zgłosił się klient.

Firma świadczy usługi marketingu internetowego, jednak nie robi tego w tradycyjny sposób tylko w formie abonamentów. Klienci mają do wyboru trzy podstawowe abonamenty w ramach których są realizowane cykliczne działania głównie związane z tworzeniem grafiki i konfiguracji narzędzi marketingowych.

Dotychczas wszystkie zgłoszenia były przesyłane mailem, a pracownicy firmy musieli na bieżąco informować klientów o przebiegu realizacji zleceń w ramach abonamentów. Prowadziło to do nadmiernego angażowania pracowników w odpowiadanie na pytania i pisanie maili zamiast skupieniu się na realizacji zleceń i dowożeniu wyniku. Firma ma obecnie kilkadziesiąt umów abonamentowych i realizuje blisko 900 zgłoszeń każdego miesiąca.

Chaos komunikacyjny, opóźnienia w realizacji zleceń i coraz większy wskaźnik rezygnacji klientów sprawił, że firma postanowiła wdrożyć panel klienta i połączyć go z systemem CRM dla małych firm tak, aby pozyskiwanie kolejnych klientów i obsługa zgłoszeń była w jednym miejscu.

W pierwszej wersji firma chciała zlecić napisanie dedykowanego panelu klienta i połączenie go z wybranym systemem CRM. Jednak sam koszt stworzenia prostego panelu na poziomie 15 000 zł + miesięczne koszty utrzymania CRM-a, serwera oraz wsparcia technicznego do panelu na poziomie 1200 zł miesięcznie spowodowały, że zaczęto szukać alternatywy.

Rozwiązanie zaoferowane klientowi

Po dłuższej rozmowie telefonicznej i zapoznaniu się ze specyfiką działalności klienta zaoferowaliśmy konfigurację Inflow CRM niewymagającą dodatkowych inwestycji, programowania czy korzystania z dodatkowych narzędzi. Wszystko skonfigurowaliśmy w nieco ponad godzinę wykorzystując podstawowe funkcje.

Pozyskiwanie klientów - proces sprzedaży abonamentów skonfigurowaliśmy razem z klientem, dzięki tablicy kanban i możliwości tworzenia własnych pól i etapów. Całość zajęła zaledwie 10 minut.

Tablica kanban z szansami sprzedaży

Informacje o pakietach - w kolejnym kroku zabraliśmy się za skonfigurowanie karty klienta tak, aby zawierała wszystkie informacje o przypisanym pakiecie. Tutaj pomocna była funkcja Pola w Modułach, która pozwoliła na niestandardową konfigurację. Kolejne niespełna 15 minut.

Obsługa umów abonamentowych

Realizacja zleceń - w ramach zawartych umów abonamentowych kontrahenci naszego klienta mają możliwość zlecania prac graficznych, konfiguracji narzędzi marketingowych oraz innych związanych z marketingiem internetowym. Naturalnym wyborem było wykorzystanie modułu Zlecenia wraz z konfiguracją niestandardowych oraz tablica kanban do zarządzania postępem prac. Ten element konfiguracji zajął kolejne 10 minut.

Tablica kanban ze zleceniami

Panel klienta - tym czego nasz klient najbardziej się obawiał to konieczność tworzenia dodatkowego portalu umożliwiającego komunikację z klientem. Według zebranych wycen taki portal miał kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. W Inflow CRM rozwiązaliśmy ten problem poprzez konfigurację odpowiednich uprawnień i utworzenie roli "Klient". Rola ta otrzymała ograniczone dostępy pozwalające na tworzenie i wysyłanie zleceń oraz podgląd realizacji zgłoszonych prac. Kolejne kilkanaście minut potrzebne na konfiguracje uprawnień i przetestowanie.

Konfiguracja uprawnień w CRM-ie

Podwykonawcy - przy realizacji części projektów klient korzystał z usług podwykonawców. W ich przypadku również stworzyliśmy role z ograniczonym dostępem umożliwiającym przyjmowanie zadań i raportowanie ich wykonania. Podobnie jak w przypadku dostępów dla klientów zajęło to ok. 15 minut.

Całość zajęła nieco ponad godzinę, a klient otrzymał dokładnie takie narzędzie jakiego potrzebował.

Ile to wszystko kosztowało?

Trwającą nieco ponad godzinę konfigurację wykonaliśmy wspólnie z klientem zdalnie i nie doliczyliśmy mu za to dodatkowej opłaty. Przy okazji klient lepiej poznał możliwości Inflow CRM i już teraz widzi kolejne procesy, które będzie chciał w przyszłości usprawnić w swojej firmie dzięki Inflow CRM.

Podsumowując klient w pierwszej wersji miał wydać 15 000 zł na dedykowany portal i ponosić stały miesięczny koszt na poziomie 1200 zł. Korzystając z Inflow CRM i naszej pomocy nie wydał ani złotówki na dedykowany panel, a miesięczny koszt spadł o niemal 1000 zł do 247 zł netto. Ogromnym zyskiem z punktu widzenia klienta była również oszczędność czasu, ponieważ otrzymał działające narzędzie tego samego dnia, zamiast czekać kilka miesięcy na dedykowane rozwiązanie, które było zbyt drogie jak na jego budżet i aktualne możliwości.

Nie masz jeszcze konta Inflow CRM? Rozpocznij bezpłatny 14-dniowy test.

Rejestracja zajmuje mniej niż 2 minuty!

Inflow CRM - Stworzony dla niewielkich, ale ambitnych firm

Pakiet branżowy CRM

Chcesz usprawnić swoją firmę?

Przetestuj bezpłatnie Inflow CRM przez 14 dni bez żadnych zobowiązań. Jeżeli masz pytania, to po prostu do nas napisz na kontakt@inflowcrm.pl :).