Kluczowe funkcje gdy zaczynasz pracę z systemem CRM

20.08.2018 - [Aktualizacja - 22.07.2020]

Zanim rozpoczęliśmy pracę nad własnym systemem CRM online w modelu Software as a Service, przez kilka lat prowadziliśmy dedykowane wdrożenia CRM-ów w wielu branżach. Zauważyliśmy tendencje przedsiębiorców do opakowywania swoich CRM-ów w nieskończoną ilość funkcjonalności, z których większość później nie była wykorzystywana. Dodatkowym kosztem tworzenia zbyt rozbudowanych rozwiązań był wydłużony czas i zwiększone koszty wdrożenia. W tym wpisie chcemy zarekomendować kilka podstawowych funkcji, od których warto zacząć pracę z CRM-em. W wielu przypadkach, okażą się one wystarczające.

Nadmiar funkcji potrafi przytłoczyć

Jaki jest najpopularniejszy system CRM w Polsce? Bez wahania mogę odpowiedzieć, że Excel :). Znaczna część firm używa arkuszy kalkulacyjnych do zarządzania relacjami z klientami, a co ciekawe robi to nawet po wdrożeniu dedykowanego dla nich systemu. Decydując się na wdrożenie CRM, najczęściej chcemy od razu wszystko przenieść do nowego oprogramowania i robimy, to niekiedy zupełnie bezrefleksyjnie sądząc, że ów system z dnia na dzień rozwiąże nasze problemy. Może się niestety skończyć zupełnie inaczej. Dlatego warto wdrażać nowy system stopniowo i zacząć od kluczowych elementów jak na przykład karta klienta + lista szans sprzedaży.

Wówczas mamy podstawowe informacje o kliencie w jednym miejscu i możemy szybciej w czytelny sposób gromadzić informacje o tematach sprzedażowych. To znaczące ułatwienie, jeśli mamy wielu potencjalnych klientów i możemy łatwo tracić z oczu szanse sprzedaży. Nie musimy od razu przenosić wszystkich procesów do CRM-a. Wprowadza to chaos i wzbudza u pracowników niepokój, ponieważ muszą z dnia na dzień zmienić swoje wszystkie przyzwyczajenia i nauczyć się nowego narzędzia.

Warto również pamiętać o tym dlaczego wdrażamy CRM w naszej firmie. Jeżeli powodem jest chęć usprawnienia sprzedaży i uporządkowania bazy kontaktów to na tym należy się skupić i możliwie najszybciej dostarczyć wartość firmie w postaci dobrze skonfigurowanego prostego systemu, który umożliwi sprawne zarządzanie kontaktami i wątkami sprzedażowymi.

A więc od czego warto zacząć?

Poniżej zamieszczam krótką listę funkcji , od których warto zacząć pracę z CRMem - wraz z opisem jakie korzyści dzięki nim uzyskasz:

Karta Klienta

Centralny element systemu. To w tym miejscu znajdą się podstawowe dane o kliencie, a wraz z rozwojem systemu wszystkie moduły i kolejne funkcjonalności będą krążyć wokół karty klienta. Bo to przecież o zarządzanie relacjami z klientami chodzi. A więc warto zacząć od wprowadzenia danych o klientach. Dzięki temu uzyskamy centralną bazę najważniejszych informacji handlowych w naszej firmie w tym m.in:

  • Informacje rejestrowe i teleadresowe klienta.
  • Status klienta, aby wiedzieć na jakim etapie współpracy jesteśmy.
  • Warunki współpracy do których możemy w każdej chwili wrócić.
  • Notatki i zadania oraz wpisy w powiązanych modułach.

Kontakty

W każdej firmie może być kilka osób kontaktowych. Jedna zajmuje się rozliczeniami, inna zamówieniami, a jeszcze inna podejmuje decyzje. Warto wiedzieć kto jaką pełni dla nas rolę w relacjach z danym klientem i mieć do każdej z tych osób dane kontaktowe i rozszerzony opis relacji z nimi w CRMie. Jeżeli nasz Klient jest również osobą kontaktową, co występuje w wielu branżach szczególnie jeżeli naszymi odbiorcami są niewielkie firmy lub osoby prywatne. Wówczas możemy zrezygnować z tego modułu i wszystkie informacje wprowadzać w module Klienci.

Notatki

Dzięki tej prostej funkcji możemy odnotowywać w czasie wszystkie najważniejsze informacje o rozmowach, wysłanych mailach, spotkaniach i wielu innych wydarzeniach związanych z naszym Klientem.

Szanse Sprzedaży

Podstawowy i kluczowy moduł wspomagający zarządzanie okazjami na dobicie interesu z naszym potencjalnym lub obecnym klientem. Elastyczny i prosty CRM pozwoli nam na łatwe notowanie nowych wątków sprzedażowych, w postaci szans co da nam kilka wymiernych korzyści:

  • Łatwe monitorowanie poszczególnych tematów sprzedażowych.
  • Szybki przegląd całego lejka sprzedażowego.
  • Możliwość śledzenia i analizowania pracy poszczególnych pracowników.
  • Rozróżnienie poszczególnych wątków sprzedażowych i analizowanie ich efektów.

To jedynie część korzyści jakie daje korzystanie z modułu Szanse Sprzedaży. Naszym zdaniem jest to kluczowa funkcja każdego CRM-a.

Uprawnienia

Jeżeli zatrudniasz pracowników, to być może odczuwasz problemy związane z utrudnionym monitorowaniem ich pracy i zabezpieczeniem danych firmowych przed nieautoryzowanym użyciem. Zarządzanie uprawnieniami pozwoli Ci na uporządkowanie dostępów oraz kontrolę tego co kto może w CRM-ie.

Podsumowanie i zaproszenie do szybkiego startu

Jak widzisz, dobry CRM nie musi być ogromnym systemem, pokrywającym większość procesów w firmie. CRM nie jest kolejną modną nazwą na systemy ERP czy dedykowane narzędzia do zarządzania firmą. Rolą dobrego, prostego i elastycznego CRM-a jest pomóc Ci uporządkować bazę kontaktów oraz zwiększyć sprzedaż. Pracę z CRM-em możesz zacząć w kilka chwil zakładając bezpłetne 14 - dniowe konto testowe Inflow CRM.

Nie masz jeszcze konta Inflow CRM? Rozpocznij bezpłatny 14-dniowy test.

Rejestracja zajmuje mniej niż 2 minuty!

Inflow CRM - Stworzony dla niewielkich, ale ambitnych firm

Pakiet branżowy CRM

Chcesz usprawnić swoją firmę?

Przetestuj bezpłatnie Inflow CRM przez 14 dni bez żadnych zobowiązań. Jeżeli masz pytania, to po prostu do nas napisz na kontakt@inflowcrm.pl :).