Dlaczego CRM dla dużej firmy nie powinien być skomplikowany

18.01.2023 – Autor: Grzegorz Wesołowski

crm dla dużej firmy

W dużych firmach najczęściej występuje wiele skomplikowanych procesów, w które zaangażowani są pracownicy z różnych działów. Intuicyjnie przychodzi nam na myśl jeden wniosek: jeżeli firma potrzebuje nowego systemu do zarządzania wybranym obszarem działalności, to powinien być rozbudowany i zaawansowany.


Rzeczywistość nie jest jednak tak oczywista i w przypadku wielu średnich i dużych firm, rozbudowany system nie tylko nie będzie optymalnym rozwiązaniem, ale wręcz może zaszkodzić i utrudnić realizacje założonych celów.

Wygodny i uproszczony interfejs ułatwia wprowadzanie danych i późniejsze z nich korzystanie

Co może pójść nie tak?

Im większa firma, tym większe wyzwanie wiąże się z samym procesem wdrożeniowym. Bez względu na to czy wdrażane rozwiązanie jest rozbudowane, czy nie. Rozbudowane organizacje muszą uwzględnić wiele czynników.

  • Przeszkolenie wszystkich użytkowników.
  • Zapewnienie wsparcia technicznego podczas korzystania.
  • Uwzględnienie nie tylko zadań z różnych obszarów, ale również przepływów informacji pomiędzy działami.
  • Raportowanie pracy.
  • Egzekwowanie pracy w systemie CRM.

System posiadający wiele funkcji i skomplikowany interfejs nie tylko nie będzie zachęcał do korzystania, ale wręcz może być odpychający dla użytkowników, którzy będą szukali sposób na obejście systemu CRM.

Wdrożony system z którego nikt nie chce korzystać, to nie tylko pieniądze wyrzucone w błoto, ale również problemy z monitorowaniem i rozliczaniem pracy.

Ile naprawdę kosztuje rozbudowany CRM?

Koszty licencji, to niejedyny wydatek związany z systemem CRM. Wsparcie techniczne, dopasowanie do potrzeb firmy, szkolenia itd. To wszystko kosztuje, a im system bardziej rozbudowany, tym więcej. Zacznijmy jednak od początku, czyli od kosztów licencji.

Rozbudowany system CRM może kosztować nawet kilkaset złotych za licencję. Są oczywiście tańsze rozwiązania, ale trudno znaleźć taki system poniżej 100 zł za użytkownika miesięcznie. Przyjmijmy, że w naszej firmie pracuje 75 osób, które powinny pracować na CRM-ie. 15 osób to administracja i wsparcie sprzedaży, a 60 to zespoły handlowe wraz z menedżerami.

Prosta kalkulacja pokazuje, że koszty licencji każdego miesiąca, to 7 500 zł. Rocznie daje to niebagatelną kwotę 90 000 zł. Nawet jak na 75-osobową firmę nie jest to mało, a przypominamy, że nie mówimy wcale o najdroższym systemie CRM na rynku. Ta kwota może być znacznie wyższa, a to tylko koszt samej licencji.

Do tego dochodzą koszty dopasowania systemu (w przypadku tak dużego systemu, nie ma szans, by podstawowa konfiguracja wystarczyła), dodatkowego wsparcia technicznego i szkolenia pracowników. W przypadku zaawansowanych rozwiązań informatycznych szkolenia zazwyczaj się wydłużają, a pracownicy i tak są w stanie przyswoić zaledwie niewielki procent przekazywanej wiedzy.

Czy istnieje inne rozwiązanie?

Oczywiście! Duża firma wcale nie musi korzystać z rozbudowanych systemów. CRM powinien być przede wszystkim dostosowany do potrzeb firmy. Jeżeli przedsiębiorstwo dotychczas nie korzystało z CRM-a, a większość danych i procesów odbywała się z użyciem Excela, to przejście z dnia na dzień na rozbudowany CRM nie rozwiąże problemów.

Z naszego doświadczenia wiemy, że liczne i rozproszone geograficznie zespoły mają problem z korzystaniem z dużych CRM-ów. Nie widzą korzyści, a jedynie nowe obowiązki. Prosty i przyjazny CRM jest idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji:

  • Wygodny i uproszczony interfejs ułatwia wprowadzanie danych i późniejsze z nich korzystanie.
  • Rozpraszacze nie irytują użytkownika i ich brak znacząco skraca czas wykonywania pożądanych operacji.
  • Szybkie i proste szkolenie daje użytkownikom poczucie, że to nic trudnego.

Poza oczywistymi korzyściami dla użytkowników istnieje również wiele zalet dla samego przedsiębiorstwa.

  • Znacznie niższe koszty. W przypadku Inflow CRM koszty utrzymania systemu CRM dla 75-osobowej firmy, w zależności od pakietu będą zaczynać się już od kwoty poniżej 1000 zł miesięcznie.
  • Prostota zachęca do korzystania i wprowadzania danych, które dla firmy są paliwem zapewniającym rozwój.
  • Szybkie wdrożenie to nie tylko niższe koszty, ale również ograniczenie tzw. okresu przejściowego, który w wielu firmach wiąże się ze spadkiem efektywności.

Podsumowanie

Zamiast ulegać schematom, przetestuj system CRM, który może rzeczywiście rozwiązać problemy w Twojej organizacji i znacząco usprawnić pracę. Nie musisz wydawać majątku, sprawdź Inflow CRM podczas bezpłatnego 14 – dniowego testu.

Inflow CRM – Stworzony dla niewielkich, ale ambitnych firm

Chcesz usprawnić swoją firmę?

Przetestuj bezpłatnie Inflow CRM przez 14 dni bez żadnych zobowiązań. Jeżeli masz pytania, to po prostu do nas napisz na kontakt@inflowcrm.pl :).