Ile kosztuje CRM? Poznaj koszty wdrożenia

Ile kosztuje CRM

Ile kosztuje CRM? Na tak postawione pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź, ale w tym artykule postaramy się przybliżyć koszty wdrożenia systemu CRM dla małej firmy. Spróbujemy również oszacować, ile może kosztować wdrożenie CRM w przypadku większej organizacji.

CRM to inwestycja. W wielu przypadkach najlepsza inwestycja jaką może poczynić przedsiębiorstwo

Co wpływa na koszty wdrożenia CRM-a?

Aby lepiej zrozumieć potencjalne koszty wdrożenia systemu CRM w swojej firmie, warto dowiedzieć się, co wpływa na cenę końcową:

  • Koszty licencji: Podstawowym kosztem niemal każdego systemu CRM jest koszt licencji. Może być to licencja jednorazowa wraz z kolejnymi płatnościami za aktualizacje lub opłata abonamentowa w modelu SaaS, czyli oprogramowanie jako usługa. Licencje/abonamenty są zazwyczaj płatne miesięcznie lub rocznie.
  • Utrzymanie i wsparcie techniczne: W modelu SaaS, wszystkie koszty są wliczone w cenę, a więc nie musimy się martwić dodatkowymi opłatami za wsparcie techniczne, aktualizacje i serwery. W bardziej tradycyjnym modelu, gdzie kupujemy jedynie licencje na oprogramowanie, musimy liczyć się koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów.
  • Konfiguracje i modyfikacje: O ile system nie jest od początku do końca szyty na miarę naszego przedsiębiorstwa, musimy mieć świadomość, że zawsze będzie wymagał dostosowania do indywidualnych potrzeb naszego przedsiębiorstwa. Niekiedy są to niewielkie zmiany jak dodanie kilku pól, a innym razem, potrzebna jest głęboka rekonfiguracja możliwości systemu, aby był zdatny do użytku przez firmę.
  • Szkolenia: Każdego systemu trzeba się nauczyć, a im bardziej skomplikowany, tym wyższe koszty będą wiązały się z przeprowadzeniem szkoleń.
  • Dodatkowe oprogramowanie: Niektóre procesy, które chcemy zautomatyzować lub usprawnić z wykorzystaniem systemu CRM będą wymagały zastosowania dodatkowych aplikacji i platform, aby proces był efektywny.

Czy CRM może być darmowy?

Wiele osób jest przekonanych, że CRM można mieć za darmo. Nie dziwi więc fakt, że każdego miesiąca w Polsce kilkaset osób wpisuje taką frazę w wyszukiwarkę Google. Oczywiście darmowe CRM-y istnieją. Zazwyczaj jednak ta darmowość ma wiele haczyków, które sprawiają, że korzystanie z takiego rozwiązania jest bardzo karkołomne, a na końcu dowiadujemy się, że wydamy znacznie więcej niż w przypadku systemu, który nie kusi nas swoją darmowością.

Więcej na temat pułapek jakie wiążą się z pozornie darmowym CRM-em dowiesz się z naszego artykułu sprzed kilku miesięcy:

Przeczytaj także: Darmowy CRM – czy warto?

Ile może kosztować CRM dla małej firmy?

CRM to inwestycja. W wielu przypadkach najlepsza inwestycja jaką może poczynić przedsiębiorstwo. Warto jednak zachować rozsądek. Niektórzy producenci i firmy wdrożeniowe będą próbowały przekonać Cię, że skoro CRM to inwestycja, to warto wydać sporo, bo ewentualne zyski będą naprawdę pokaźne. Nie zawsze jest to prawdą.

Czytają artykuły i posty firm wdrożeniowych, można odnieść wrażenie, że minimalny budżet to kilkadziesiąt tysięcy złotych, a CRM będzie bardzo prosty i oczywiście w przyszłości będziemy musieli zainwestować w jego rozbudowę. O ile w przypadku przedsiębiorstw, które oczekują bardzo indywidualnych rozwiązań, może być to prawdą, nie dotyczy to każdego przypadku.

Większość małych i średnich firm świetnie poradzi sobie, mając prosty CRM po niewielkiej rekonfiguracji i dopasowaniu do swoich potrzeb. W Inflow CRM stosujemy modelu SaaS, a więc koszty wsparcia technicznego oraz utrzymania na serwerach są ujęte w niewysokiej comiesięcznej lub corocznej opłacenie abonamentowej.

W przypadku pakietu Starter, z którego z powodzeniem mogą korzystać firmy z niemal każdej branży, koszty od użytkownika kształtują się następująco:

Pakiety branżowe są nieco droższe, ale wciąż są bardzo atrakcyjne w porównaniu z innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku, a niepodważalną zaletą jest gotowy CRM dopasowany do potrzeb jednej z kilku branż:

Aby obliczyć koszt miesięcznego utrzymania systemu CRM w firmie, wystarczy pomnożyć powyższe kwoty przez liczbę użytkowników, którzy mają mieć dostęp do CRM-a.

Podsumowanie

Każdy CRM wymaga wdrożenia, nie zawsze jednak proces wdrożeniowy musi wiązać się z wysokimi kosztami. W przypadku małych firm, w których dostęp do CRM-a ma mieć kilka osób, a sam CRM ma być prosty i przyjazny, może wystarczyć budżet rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Zanim zdecydujesz się wydać ogromne pieniądze na indywidualne wdrożenie, dokładnie przeanalizuj swoje potrzeby i przetestuj bezpłatnie przez 14 dni Inflow CRM. Może się okazać, że zaledwie kilkadziesiąt złotych miesięcznie zaspokoi większość potrzeb Twojej Firmy w temacie systemu CRM.

Nie masz jeszcze konta Inflow CRM? Rozpocznij bezpłatny 14-dniowy test.

Rejestracja zajmuje mniej niż 2 minuty!

Inflow CRM - Stworzony dla niewielkich, ale ambitnych firm